تهدید
تهدید
تهدید یعنی چه؟آیا قانون ایران تهدید را جرم انگاری کرده است؟مصادیق تهدید در قانون مجازات ایران چیست؟مجازات تهدید چیست؟عناصر تحقق تهدید چیست؟تهدید کننده چه ویژگی باید داشته باشد؟آیا در قرآن کریم حکمی در خصوص تهدید وجود دارد؟
*تهدید یعنی چه؟
تهدید به خطراتی گفته می شود که ممکن است امنیت ما را از بین ببرد . پس تهدید به معنی ترساندن و بیم دادن است .
*تهدید در قانون مجازات ایران چطور تعریف شده است؟
عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی، ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
*تحقق تهدید چه شرایطی دارد؟
-تهدید باید واضح باشد.
-تهدید باید مخاطب مستقیم داشته باشد.
-تهدید باید نسبت به زمان آینده باشد.
-توانایی اجرای تهدید برای گوینده وجود داشته باشد.
-لازم است که تهدید با ارتکاب اعمال غیرقانونی محقق شود.
*ضرر مالی در تهدید:
تهدید به اضرار مالی نیز چه نسبت به خود شخص باشد و چه بستگان وی، تحت شمول ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار میگیرد. در این صورت نیز تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده است؛ حال فرقی نمیکند وجه یا مال یا چیزی مطالبه کرده باشد یا خیر.
به عنوان مثال، اگر کس دیگری را تهدید کند که اتومبیل پدرش را سرقت خواهد کرد یا منزل برادرش را آتش میزند، با جمع شرایط تهدید واقع شده است. «وسیله» در ماده ۶۶۹ بیتاثیر است و این معنا از کلمه «به هر نحو» استفاده میشود اما نکتهای که حقوقدانان آن را مورد بحث قرار دادهاند، ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن «هر کسی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرتنمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ۶ ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
*تفاوت تهدید و انذار چیست؟
بنابراین تهدید حقوقی عملی مجرمانه است و با انذار که کاری ارزشی است فرق دارد، زیرا انذار هشدار و بیم از واقع است که با هدف شناساندن حق از باطل انجام میشود.
از همین رو قرآن کریم منذر واقعی را خداوندمیداند که آثار و پیامدهای واقعی و پوشیده گناهان را اعلام میکند. پیامبران و در مرحله بعد اوصیا وعالمان دینی به این کار اقدام میکنند.
*تفاوت تهدید و ارعاب چیست؟
با توجه به تعریف تهدید، ارعاب های قانونی از مصادیق تهدید اصطلاحی به شمار نمیآیند؛ همچنین به نظر میرسد کاربرد این اصطلاح در مورد ارعابهای مخالفان انبیا برای محدود کردن پیامبران و پیروانشان جای تامّل دارد، زیرا درخواست تهدید کنندگان در چنین مواردی برخلاف قوانین پذیرفته شده در این جوامع نبوده است، با این حال به دلیل دور بودن این قوانین از منطق و حق و نیز نزدیکی فراوان این دو مفهوم، پرداختن به مجموعه مباحث ارعاب و ترساندن ناروا در این مقاله توجیه پذیر است.
*جامعه بی تهدید در قرآن:
قرآن کریم جامعه عاری از تهدید و بیم را نعمتی الهی میداند که با ریشه کنی عوامل تهدید و پیروزی مؤمنان محقق شد: «واذکُروا اِذ اَنتُم قَلیلٌ مُستَضعَفونَ فِی الاَرضِ تَخافونَ اَن یَتَخَطَّفَکُمُ النّاسُ فَـٔوکُم واَیَّدَکُم بِنَصرِه»[
امنیت مکه را نیز نعمتی الهی میشمارد که بیشتر مردم از آن نا آگاه اند: «اَوَ لَم نُمَکِّن لَهُم حَرَمـًا ءامِنـًا یُجبی اِلَیهِ ثَمَرتُ کُلِّ شَی ءٍ رِزقـًا مِن لَدُنّا ولـکِنَّ اَکثَرَهُم لا یَعلَمون» [
و جامعه تهی از تهدید و ترس را به مؤمنان صالح وعده میدهد: «وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکُم و عَمِلوا الصّــلِحـتِ لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ… و لَیُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنـًا». [
در آیه ۱۱۲ سوره نحل از مردمی یاد شده است که در پرتو لطف الهی از شهری امن و بدون ترس و نعمتهای فراوان برخوردار بودند؛ ولی بر اثر ناسپاسی با گرسنگی و ترس کیفرشدند: «و ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَریَهً کانَت ءامِنَهً مُطمَئِنَّهً یَاتیها رِزقُها رَغَدًا مِن کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَت بِاَنعُمِ اللّهِ فَاَذقَهَا اللّهُ لِباسَ الجوعِ والخَوفِ بِما کانوا یَصنَعون».
در شماری از آیات، خداوند ایمنی مردم مکه از ترس و تهدید را به خود نسبت میدهد: «اَلّذی… وءامَنَهُم مِن خَوفٍ». [
در برابر این موهبت الهی یعنی نبود تهدید، شیطان به هراس افکنی میپردازد: «اِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطـنُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَه و با ترویج حق گریزی فساد دشمنی و خدا فراموش امنیت را در عرصههای مختلف تهدید میکند
*مجازات جرم تهدید چیست؟
در مورد مجازات مرتکب تهدید پس از اثبات جرم و جمع شدن شرایط ماده ۶۶۹ به قاضی حق انتخاب حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه را داده است که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال قضیه و شخصیت طرفین مبادرت به صدور رای در خصوص متهم می نماید . جرم موضوع ماده ۶۶۹ نیز مانند ماده ۶۶۸ از جرائم حق الناس و مشمول ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی است که جز با شکایت شاکی خصوصی شروع نمی شود و در صورت رضایت واعلام گذشت شاکی ، دادگاه می تواند در مجازات مرتکب تخفیف داده و با رعایت موازین شرعی از تعقیب مجرم صرفنظر نماید.
*چند سوال مهم در خصوص تهدید:
*آیا هر تهدیدی جرم محسوب میشود؟
خیر هر تهدیدی جرم نمی باشد چنانکه اگر شخصی، دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمتهای خود ادامه بدهد باتوجه مدارکی که دارد نزد مراجع قضایی شکایت خواهد نمودچنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نمی باشد.
*آیا تهدید تلفنی و پیامکی قابل پیگیری است؟
بله تهدید چه به صورت حضوری انجام شده باشد و چه از طریق پیامک شده باشد از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری میباشد.
*تهدید کردن افراد به دادن نوشته، سند و یا امضا چه مجازاتی دارد؟
هرکس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مهر نماید و یا سند و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد به حبس از سه ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.